{"id":2825,"date":"2011-05-19T11:53:56","date_gmt":"2011-05-19T09:53:56","guid":{"rendered":"http:\/\/www.paulvanbuuren.nl\/?p=2825"},"modified":"2021-10-13T10:19:28","modified_gmt":"2021-10-13T08:19:28","slug":"search-patterns","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/admin.wbvb.nl\/search-patterns\/","title":{"rendered":"Recensie: Search Patterns"},"content":{"rendered":"

\""Search
\nZoeken is niet moeilijk. Vinden is het probleem.<\/p>\n

Search Patterns<\/a> is een prettig boek als je meer wilt weten over zoeken op internet. Het geeft een goed beeld van de complexiteit achter \u2018Best first\u2019. Iedereen die webpagina\u2019s bouwt (designer, architect, programmeur) zou dit boek moeten lezen. Elk van hen kan bijdragen aan betere zoekresultaten en een betere user experience.<\/p>\n

De resultaatpagina van Google is al jaren d\u00e9 toetssteen voor projecten op het gebied van zoeken. Het is wat mensen kennen en wat ze inmiddels ook verwachten. De overzichtelijkheid en effectiviteit van de Google Search Engine Result Page (SERP) is bedriegelijk. Want wat is \u2018Best First\u2019? Wat is \u201cbest\u201d, wanneer is deze \u201cbest\u201d het beste en voor wie dan? Dit soort vragen kun je niet eenduidig beantwoorden en dat doet dit boek ook niet. Deze vragen moet je jezelf stellen als je met zoeken en vinden bezig bent. Interessant ook is de wetenschap dat search & matching verder gaat dan alleen de resultaatpagina van Google. \u201cEven when we browse, we search.\u201d De intelligente suggesties van iTunes via Genius of de related products op Amazon zijn het resultaat van een zoekalgoritmes met als ingredienten de gebruiker, z\u2019n geschiedenis, zijn zoekopdrachten, z’n verlanglijstjes etc.<\/p>\n

<\/p>\n

Ik was eigenlijk het meest\u00a0ge\u00efnteresseerd\u00a0in de design patterns die Morville en Callender onderscheiden. Op Flickr staat illustratiemateriaal<\/a><\/p>\n