Zoeken is niet moeilijk. Vinden is het probleem.
Search Patterns is een prettig boek als je meer wilt weten over zoeken op internet. Het geeft een goed beeld van de complexiteit achter ‘Best first’. Iedereen die webpagina’s bouwt (designer, architect, programmeur) zou dit boek moeten lezen. Elk van hen kan bijdragen aan betere zoekresultaten en een betere user experience.
De resultaatpagina van Google is al jaren dé toetssteen voor projecten op het gebied van zoeken. Het is wat mensen kennen en wat ze inmiddels ook verwachten. De overzichtelijkheid en effectiviteit van de Google Search Engine Result Page (SERP) is bedriegelijk. Want wat is ‘Best First’? Wat is “best”, wanneer is deze “best” het beste en voor wie dan? Dit soort vragen kun je niet eenduidig beantwoorden en dat doet dit boek ook niet. Deze vragen moet je jezelf stellen als je met zoeken en vinden bezig bent. Interessant ook is de wetenschap dat search & matching verder gaat dan alleen de resultaatpagina van Google. “Even when we browse, we search.” De intelligente suggesties van iTunes via Genius of de related products op Amazon zijn het resultaat van een zoekalgoritmes met als ingredienten de gebruiker, z’n geschiedenis, zijn zoekopdrachten, z’n verlanglijstjes etc.
Ik was eigenlijk het meest geïnteresseerd in de design patterns die Morville en Callender onderscheiden. Op Flickr staat illustratiemateriaal
- Autocomplete (autosuggest / autocorrect)
Dit is het automatisch aanvullen van de zoekopdracht die de gebruiker invoert. Hiermee kun je zowel de gebruikers sneller helpen doordat hij mogelijk z’n zoektermen al ziet en je kunt spelfouten vroeg ondervangen.
Google geeft bizarre suggesties bij sommige zoekopdrachten (vb: Google autocomplete 1, Google autocomplete 2, Google autocomplete 3) - Best First:
Open deur: gebruikers vertrouwen er op dat de eerste zoekresultaten de beste zijn. De eerste drie resultaten moeten de juiste zijn. In het gunstigste geval de resultaten op de eerste pagina. Om de gebruiker te verzekeren van de beste resultaten kun je handmatig nog resultaten toevoegen. Dat is de ‘Best Bet subpattern’. Voor de meestgebruikte zoekopdrachten kun je een lijst bijhouden met suggesties die getoond worden voorafgaand aan de overige zoekresultaten
(voorbeeld op Flickr) - Federated Search
Dit is het ontsluiten van ongelijksoortige informatie uit verschillende bronnen (of collecties) via 1 enkele zoekopdracht. Dit gebeurt als je een gebruiker niet wilt lastig vallen met waar informatie vandaan komt. Dit is volgens mij minder een design pattern dan een gegeven voor de architectuur. Denk aan het zoeken in een bibliotheek in zowel tijdschriften- als de boekencollectie. Veelal kun je een gebruiker de keuze geven in welke collectie gezocht moet worden en kan je het aanbieden onder de facetten (zie faceted navigation) - Faceted Navigation
Dit is het visueel aanbieden van filters om zoekresultaten te verkleinen of te verfijnen. Het toont de mogelijke karakteristieken die aanwezig zijn in een resultaatset waarop een gebruiker kan filteren of inzoomen. Het is een grafische weergave van booleaanse operators als AND of OR in zoekopdrachten
(voorbeeld op Flickr, Nobel-prijswinnaars gepresenteerd met diverse facetten ) - Advanced Search
Dit is een interessante want Morville en Callender zijn wat sceptisch over een aparte, uitgebreide zoekmogelijkheid. Vaak is een advanced search namelijk niet meer dan een groter aantal zoekvelden waarin op een ingewikkelder manier zoektermen wel of niet aan een zoekopdracht worden toegevoegd. Dat is leuk voor gebruikers die zelf al Booleaanse operators kunnen invoeren in het standaard zoekveld. Maar hun belangrijkste bezwaar is misschien wel dat de context waarin de gebruiker werkt vaak verloren gaat. Advanced search is een aparte pagina op een site waarin de voorafgaande browsegeschiedenis en context zijn weggevallen. - Personalization
Het aanpassen van zoekresultaten aan de gebruiker. Zo kun je bij mobiele zoekopdrachten de locatie van een gebruiker een rol geven. Of de zoek- of aankoopgeschiedenis van de gebruiker bepaalt mede welke andere producten getoond worden. Het moeilijkste hierin is relevant te zijn, maar niet te opdringerig en doorzichtig.” personalization is a dish best served simple. Only in limited contexts will past performance predict desired future results.” - Pagination
Het opdelen van de resultaatset in aparte blokken waartussen je kunt navigeren.
Er valt nog veel te zeggen voor het gebruik van pagination, in plaats van het tegenwoordig reuzehippe “river of news” ofwel een endless scroll. Via pagination kun je makkelijker tussen blokken heen en weer navigeren en zijn blokken te bookmarken en dus deelbaar met andere gebruikers. Veel gebruikers zijn gewend aan pagination. Ook kost endless scroll meer om te implementeren. - Structured Results
Sommige zoekresultaten vragen om andere vormgeving. Het resultaat voor een straat + plaatsnaam wordt in Google bijvoorbeeld al via een kaart getoond. En wie via Google vraagt hoeveel 16.000 voet omgerekend in meters is, ziet het resultaat ook in een apart blok (zoeken: hoeveel is 16.000 voet in meters?) - Actionable Results
Dit is het aanbieden van zoekresultaten zodanig dat een gebruiker er direct mee aan slag kan. Bijvoorbeeld direct video afspelen of het direct kunnen printen van documenten zonder de het resultaatscherm te hoeven verlaten. - Unified Discovery
Ik weet niet of dit een apart pattern is. Hiermee bedoelen Morville en Callender het vervagen van de grenzen tussen browse en zoeken. Ik denk dat het een goede zaak is om bij de opzet van websites geen al te stricte scheiding aan te brengen tussen de twee. Bied meerdere wegen aan om informatie tegen te komen; door gericht zoeken en door het lukraak aan te bieden. “For each search pattern, we should ask how it might relate to browse. Autocomplete and best first might automatically feature category matches. Personalized search may be informed by our current location and browsing history.”