Voor wie geen geduld heeft: neen, websites moeten links niet standaard laten openen in een nieuw tabblad
Op twitter publiceerde Henk van Ess een lijstje met criteria voor de perfecte hyperlink. Om ze op te sommen (mijn vertaling, mijn interpretatie)
- een link is een dienst aan de lezer en moet (vooral) het belang van de lezer dienen
- de link moet zo direct mogelijk verwijzen, niet via een omweg
- de link moet worden beschreven met de meest relevante termen
- een link moet in een nieuw venster openen
- de tekst moet leesbaar zijn, ook zonder de links
- de link moet niet verwijzen naar content achter een betaalmuur
- de link moet niet verwijzen naar een site waarvoor je je eerst moet registreren
- de link moet nieuwe inzichten geven, aanvullend zijn
- de link moet gewoon doen (nogal wiedes)
- de link moet herkenbaar zijn als een hyperlink
- een website moet niet alleen naar zichzelf of naar partnersites (affiliate marketing) verwijzen
- links moeten helpen om de beste andere bronnen over een onderwerp te vinden
Hyperlinks
Hyperlinks zijn de alfa en omega van het web. Via een link verwijst de ene webpagina naar een andere. Zonder deze onderlinge verbindingen was er niet zoiets als een ‘wereldwijd web’.
The term “hyperlink” was coined in 1965 (or possibly 1964) by Ted Nelson at the start of Project Xanadu. Nelson had been inspired by “As We May Think“, a popular 1945 essay by Vannevar Bush. In the essay, Bush described a microfilm-based machine (the Memex) in which one could link any two pages of information into a “trail” of related information, and then scroll back and forth among pages in a trail as if they were on a single microfilm reel.
De geschiedenis van de hyperlink, op Wikipedia
Link komt uiteraard van het Engelse woord voor schakel, als in: een schakel in een ketting. Links zijn eigenlijk zo basaal dat het bijna hilarisch is om er een artikeltje over te schrijven, of moeilijk over te doen.
Links openen in een nieuw venster
Maar toch dit.
Ik ben het niet eens met nummer vier in Henks lijstje. De gebruiker moet zelf kunnen bepalen of links in een ander venster geopend moeten worden. Veel sites openen links in een ander tabblad, zoals Facebook (stokpaardje: ik vind Facebook de satanische satan).
Tabs en vensters
Door de komst van browsers als Chrome werd ’tabbed browsing’ mogelijk. Dit houdt in links in een nieuw tabblad, maar in hetzelfde venster geopend werden. Zo is al overzichtelijker welke sites je bezoekt. Veel sites hebben inmiddels een herkenbare favicon (wat is een favicon?). Dus de discussie is nu iets verbreed. We zijn het er meestal al wel over eens dat we links niet in een nieuw venster openen. Maar geldt dat ook voor een nieuw tabblad?
WCAG
In de WCAG-richtlijnen wordt afgeraden om links in een nieuw venster of tabblad te openen. Dit kan voor sommige gebruikers verwarrend werken. Dit geldt vooral voor slechtziende mensen. Toegankelijke websites bouw je niet alleen voor zielige mensen, toegankelijke website bouw je voor ALLE mensen. Er zijn een paar situaties waarin het wel handig is om een link in een nieuw venster te openen:
- een stappenproces, zoals een bestelproces. De gebruiker zit in een bestelproces dat bestaat uit meerdere stappen. Dit zou verstoord worden door naar een andere pagina te gaan. Een pagina met bijvoorbeeld hulp of toelichting.
- in de overgang van een beveiligde naar niet-beveiligde website
Je doet je gebruikers in ieder geval een plezier door ze te waarschuwen als een link in een nieuw venster geopend wordt. Of je geeft ze de keuzemogelijkheid, zoals Google in zijn zoekresultatenlijst.
Denk niet voor je gebruiker
Er is een spreekwoord over veronderstellingen. Zo veronderstellen sommige opdrachtgevers dat je bezoekers ‘kwijt’ raakt als links in hetzelfde venster worden geopend. Is dat echt zo? Als een link een dienst is aan je gebruiker, wat is dan je dienst aan je bezoeker door hem vast te houden op je site? Is je site niet interessant genoeg om terug te komen?
Back-knop
In lineaire navigatie is terug te vinden welke pagina verwees naar andere pagina’s. Daarvoor houdt je browser een browse-history bij, met alle bezochte websites. Met de back- en forward knop kun je hiermee door de hele geschiedenis navigeren.
In niet-lineaire navigatie is de samenhang tussen pagina’s niet makkelijk meer terug te vinden.
Je hoeft niet namens je gebruiker te denken. Wie het prettig vindt om links te openen in een nieuw venster kunnen, is wellicht in staat om dat zelf te regelen, met Shift + klik of Ctrl + klik (Cmd + klik). Dit is een veronderstelling over de zelfredzaamheid van de gebruiker.
Niet elke browser staat nieuwe vensters toe. Ik heb bijvoorbeeld een Kobo-reader. Daar staat een nogal kreupele browser op, waarin het bijvoorbeeld niet mogelijk is om links in een nieuw tabblad / venster te openen. Deze browser negeert kliks op zulke links. Dat is nogal onhandig, maar zo zijn er meer browsers denkbaar die niet het gangbare schema van tabblad hanteren. Screenreaders bijvoorbeeld. Oudere screenreaders geven bijvoorbeeld niet altijd een waarschuwing dat een link geopend wordt in een nieuw venster. Hierdoor kan de gebruiker de weg kwijtraken.
Een van de principes van toegankelijk bouwen is inclusiviteit. Probeer niet te bouwen wat 80% van je gebruikers kan gebruiken, maar probeer iets te bouwen wat 100% van je gebruikers kan gebruiken.
Kortom
Links openen in een nieuw venster of een nieuw tabblad? Neen, liever niet.
Meer lezen: